Artikel 4 - Erbjudandet
Om ett erbjudande har en begränsad giltighetstid eller sker under villkor, kommer detta uttryckligen att anges i erbjudandet.
Erbjudandet är icke-bindande. Näringsidkaren har rätt att ändra och justera erbjudandet.
Erbjudandet innehåller en fullständig och korrekt beskrivning av de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna. Beskrivningen är tillräckligt detaljerad för att göra det möjligt för konsumenten att göra en välgrundad bedömning av erbjudandet. Om näringsidkaren använder bilder, är dessa en sanningsenlig representation av de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna. Uppenbara fel eller misstag i erbjudandet binder inte näringsidkaren.
Alla bilder, specifikationer och data i erbjudandet är vägledande och kan inte ligga till grund för ersättning eller hävning av avtalet.
Bilder av produkter är en sanningsenlig representation av de erbjudna produkterna. Näringsidkaren kan inte garantera att de visade färgerna exakt matchar produkternas verkliga färger.
Varje erbjudande innehåller sådana uppgifter att det är klart för konsumenten vilka rättigheter och skyldigheter som är förknippade med att acceptera erbjudandet. Detta gäller särskilt:
- priset, exklusive tull och importmoms. Dessa ytterligare kostnader är på kundens bekostnad och risk. Post- och/eller kurirtjänsten kommer i fråga om import att tillämpa den särskilda ordningen för post- och kurirtjänster. Denna ordning gäller när varorna importeras till EU-landet för slutdestination, vilket också är fallet här. Post- och/eller kurirtjänsten debiterar moms (antingen ensam eller tillsammans med uppburna tullkostnader) från mottagaren av varorna;
- eventuella fraktkostnader;
- sättet på vilket avtalet ingås och vilka åtgärder detta kräver;
- om ångerrätten gäller eller inte;
- betalningsmetoden, leveransen och utförandet av avtalet;
- tidsfristen för att acceptera erbjudandet, eller perioden under vilken näringsidkaren garanterar priset;
- kostnaderna för distanskommunikation, om dessa kostnader beräknas på annan grund än baspriset för det använda kommunikationsmedlet;
- om avtalet efter dess ingående arkiveras, och i så fall hur det kan konsulteras av konsumenten;
- hur konsumenten, innan avtalet ingås, kan kontrollera de uppgifter han har lämnat i samband med avtalet och vid behov rätta dem;
- de eventuella andra språk, utöver svenska, som avtalet kan ingås på;
- de uppförandekoder som näringsidkaren har underkastat sig och på vilket sätt konsumenten elektroniskt kan konsultera dessa uppförandekoder; och
- den minsta varaktigheten av distansavtalet i händelse av en löpande transaktion.
Valfritt: tillgängliga storlekar, färger, typer av material.
Artikel 5 - Avtalet
Avtalet ingås, med förbehåll för bestämmelserna i stycke 4, vid den tidpunkt då konsumenten accepterar erbjudandet och uppfyller de därmed förknippade villkoren.
Om konsumenten har accepterat erbjudandet elektroniskt, bekräftar näringsidkaren omedelbart elektroniskt mottagandet av accepten av erbjudandet. Så länge mottagandet av denna accept inte har bekräftats av näringsidkaren, kan konsumenten häva avtalet.
Om avtalet ingås elektroniskt, ska näringsidkaren vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda den elektroniska dataöverföringen och säkerställa en säker webbmiljö. Om konsumenten kan betala elektroniskt, ska näringsidkaren vidta lämpliga säkerhetsåtgärder.
Näringsidkaren kan – inom lagens ramar – inhämta information om huruvida konsumenten kan uppfylla sina betalningsförpliktelser samt om alla de fakta och faktorer som är relevanta för ett ansvarsfullt ingående av distansavtalet. Om näringsidkaren, på grundval av denna undersökning, har goda skäl att inte ingå avtalet, är han berättigad att avslå en beställning eller begäran med motivering eller att ställa särskilda villkor för dess genomförande.
Näringsidkaren ska med produkten eller tjänsten skicka följande information skriftligt eller på ett sådant sätt att den kan lagras av konsumenten på ett tillgängligt sätt på ett varaktigt medium:
- adressen till näringsidkarens verksamhetsställe där konsumenten kan framföra klagomål;
- villkoren för och sättet på vilket konsumenten kan utöva ångerrätten, eller en tydlig meddelande om undantag från ångerrätten;
- information om garantier och befintlig service efter köpet;
- information som ingår i artikel 4, stycke 3, i dessa villkor, såvida inte näringsidkaren redan har lämnat denna information till konsumenten före avtalets utförande;
- villkoren för uppsägning av avtalet, om avtalet har en varaktighet av mer än ett år eller är av obestämd varaktighet.
Vid en löpande transaktion gäller bestämmelsen i föregående stycke endast för den första leveransen.
Varje avtal ingås under förutsättning av tillräcklig tillgång till de aktuella produkterna.
Artikel 6 - Ångerrätt
Vid köp av produkter har konsumenten möjlighet att häva avtalet utan att ange någon anledning inom 14 dagar. Denna betänketid börjar dagen efter att konsumenten eller en av konsumenten utsedd representant mottagit produkten.
Under betänketiden ska konsumenten hantera produkten och förpackningen varsamt. Han ska endast packa upp eller använda produkten i den utsträckning det är nödvändigt för att kunna bedöma om han vill behålla produkten. Om han utnyttjar sin ångerrätt, ska han returnera produkten med allt tillbehör och, om det är rimligt möjligt, i ursprungligt skick och förpackning till näringsidkaren i enlighet med näringsidkarens rimliga och tydliga instruktioner.
Om konsumenten vill använda sin ångerrätt, är han skyldig att meddela detta till näringsidkaren inom 14 dagar efter mottagandet av produkten. Meddelandet ska lämnas av konsumenten via en skriftlig notis/e-post. Efter att konsumenten har meddelat att han vill utnyttja sin ångerrätt, ska han returnera produkten inom 14 dagar. Konsumenten måste bevisa att de levererade varorna har returnerats i tid, till exempel genom ett bevis på frakt.
Om konsumenten inte har meddelat att han vill utnyttja sin ångerrätt eller inte har returnerat produkten till näringsidkaren inom de tidsramar som nämns i styckena 2 och 3, är köpet ett faktum.
Artikel 7 - Kostnader vid ångerrätt
Om konsumenten utnyttjar sin ångerrätt, står han för kostnaderna för att returnera produkten.
Om konsumenten har betalat ett belopp, ska näringsidkaren återbetala detta så snart som möjligt, men senast inom 14 dagar efter att ångerrätten utnyttjats. Detta förutsätter att produkten redan har returnerats till webbutiken eller att det finns ett övertygande bevis för en fullständig retur.
Artikel 8 - Undantag från ångerrätten
Näringsidkaren kan utesluta konsumentens ångerrätt för produkter som beskrivs i styckena 2 och 3. Undantaget från ångerrätten gäller endast om näringsidkaren tydligt har angett detta i erbjudandet eller åtminstone i god tid innan avtalet ingås.
Undantag från ångerrätten är endast möjligt för produkter:
- som är framställda av näringsidkaren enligt konsumentens specifikationer;
- som tydligt är personliga i sin natur;
- som inte kan returneras på grund av sin natur;
- som snabbt kan försämras eller bli föråldrade;
- vars pris är beroende av fluktuationer på finansmarknaden som näringsidkaren inte har kontroll över;
- lösa tidningar och tidskrifter;
- ljud- och video-upptagningar samt datorprogramvara där konsumenten har brutit förseglingen;
- hygienprodukter där konsumenten har brutit förseglingen.
Undantag från ångerrätten är endast möjligt för tjänster:
- avseende inkvartering, transport, restaurangverksamhet eller fritidsaktiviteter som ska utföras på ett visst datum eller under en viss period;
- där leveransen har påbörjats med konsumentens uttryckliga samtycke innan ångerfristen har löpt ut;
- avseende spel och lotterier.
Artikel 9 - Priser
Under den giltighetsperiod som anges i erbjudandet kommer priserna på de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna inte att höjas, med undantag av prisändringar till följd av ändringar i momssatser.
I motsats till föregående stycke kan näringsidkaren erbjuda produkter eller tjänster vars priser är föremål för fluktuationer på finansmarknaden och som näringsidkaren inte har kontroll över, med variabla priser. Denna beroende av fluktuationer och det faktum att eventuella angivna priser är vägledande priser, kommer att anges i erbjudandet.
Prisökningar inom 3 månader efter att avtalet ingåtts är endast tillåtna om de är resultatet av lagstadgade eller reglerande ändringar.
Prisökningar från 3 månader efter att avtalet ingåtts är endast tillåtna om näringsidkaren har avtalat detta och:
- de är resultatet av lagstadgade eller reglerande ändringar; eller
- konsumenten har rätt att säga upp avtalet från den dag prisökningen träder i kraft.
Alla priser är med reservation för tryck- och skrivfel. Inga anspråk accepteras för konsekvenser av tryck- och skrivfel. Vid tryck- och skrivfel är näringsidkaren inte skyldig att leverera produkten till det felaktiga priset.
Artikel 10 - Överensstämmelse och garanti
Näringsidkaren garanterar att produkterna och/eller tjänsterna uppfyller avtalet, de specifikationer som anges i erbjudandet, rimliga krav på tillförlitlighet och/eller användbarhet samt de lagliga bestämmelser och/eller offentliga föreskrifter som finns på avtalets datum. Om det avtalats garanterar näringsidkaren även att produkten är lämplig för annan än normal användning.
En garanti från näringsidkaren, en tillverkare eller en importör påverkar inte de lagliga rättigheter och krav som konsumenten kan göra gällande gentemot näringsidkaren enligt avtalet.
Eventuella brister eller felaktigt levererade produkter ska anmälas skriftligt till näringsidkaren inom 14 dagar efter leverans. Produkterna ska returneras i originalförpackning och i nytt skick.
Garantiperioden från näringsidkaren motsvarar fabriksgarantiperioden. Näringsidkaren är dock aldrig ansvarig för produktens slutliga lämplighet för varje enskilt ändamål som konsumenten avser, ej heller för några råd om användning eller tillämpning av produkten.
Garantin gäller inte om:
- Konsumenten själv har reparerat och/eller ändrat de levererade produkterna eller låtit tredje part göra detta;
- De levererade produkterna har utsatts för onormala förhållanden eller på annat sätt hanterats vårdslöst eller i strid med näringsidkarens anvisningar och/eller på förpackningen;
- Felet helt eller delvis beror på föreskrifter som regeringen har ställt upp eller kommer att ställa upp avseende produktens art eller kvalitet.
Artikel 11 - Leverans och utförande
Näringsidkaren ska visa största möjliga omsorg vid mottagande och utförande av produktbeställningar och vid bedömning av ansökningar om tillhandahållande av tjänster.
Leveransadressen är den adress som konsumenten har meddelat näringsidkaren.
Med iakttagande av vad som anges i artikel 4 i dessa allmänna villkor, kommer näringsidkaren att utföra accepterade beställningar med skälig snabbhet, dock senast inom 30 dagar, såvida inte konsumenten har godkänt en längre leveranstid. Om leveransen försenas, eller om en beställning inte kan utföras eller endast delvis kan utföras, får konsumenten meddelande om detta senast 30 dagar efter att han har gjort beställningen. I sådant fall har konsumenten rätt att häva avtalet utan kostnad och rätt till eventuell ersättning.
Vid hävning enligt föregående stycke återbetalar näringsidkaren det belopp som konsumenten har betalat så snart som möjligt, dock senast inom 14 dagar efter hävningen.
Om det visar sig vara omöjligt att leverera en beställd produkt, ska näringsidkaren sträva efter att erbjuda en ersättningsprodukt. Konsumenten kommer att informeras på ett klart och begripligt sätt, senast vid leveransen, om att en ersättningsprodukt levereras. Vid ersättningsprodukter kan ångerrätten inte uteslutas. Kostnader för eventuell retursändning står näringsidkaren för.
Risken för skada och/eller förlust av produkter ligger hos näringsidkaren fram till leveransögonblicket till konsumenten eller en av näringsidkaren utsedd representant, om inget annat uttryckligen har avtalats.
Artikel 12 - Varaktiga transaktioner: varaktighet, uppsägning och förlängning
Uppsägning
Konsumenten kan när som helst säga upp ett avtal som har ingåtts på obestämd tid och som omfattar regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster, med iakttagande av de avtalade uppsägningsreglerna och en uppsägningstid på högst en månad.
Konsumenten kan vid slutet av den avtalade perioden säga upp ett avtal som har ingåtts för en bestämd tid och som omfattar regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster, med iakttagande av de avtalade uppsägningsreglerna och en uppsägningstid på högst en månad.
Konsumenten kan de avtal som nämns i de föregående styckena:
- säga upp när som helst och inte vara begränsad till uppsägning vid en viss tidpunkt eller under en viss period;
- åtminstone säga upp på samma sätt som de ingicks av honom;
- alltid säga upp med samma uppsägningstid som näringsidkaren har fastställt för sig själv.
Förlängning
Ett avtal som har ingåtts för en bestämd tid och som omfattar regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster får inte automatiskt förlängas eller förnyas för en bestämd varaktighet.
I motsats till föregående punkt får ett avtal som har ingåtts för en bestämd tid och som omfattar regelbunden leverans av dagstidningar, nyheter, tidskrifter och magasin förlängas automatiskt för en bestämd varaktighet på högst tre månader, om konsumenten kan säga upp det förlängda avtalet vid förlängningens slut med en uppsägningstid på högst en månad.
Ett avtal som har ingåtts för en bestämd tid och som omfattar regelbunden leverans av produkter eller tjänster får endast automatiskt förlängas på obestämd tid, om konsumenten när som helst kan säga upp avtalet med en uppsägningstid på högst en månad och en uppsägningstid på högst tre månader, om avtalet omfattar regelbunden men mindre än en gång per månad leverans av dagstidningar, nyheter, tidskrifter och magasin.
Ett avtal med begränsad varaktighet för regelbunden introduktionsleverans av dagstidningar, nyheter, tidskrifter och magasin (prov- eller introduktionserbjudanden) förlängs inte automatiskt och avslutas automatiskt efter prov- eller introduktionsperioden.
Varaktighet
Om ett avtal har en varaktighet på mer än ett år, kan konsumenten efter ett år säga upp avtalet när som helst med en uppsägningstid på högst en månad, såvida inte rimlighet och rättvisa motsätter sig uppsägning före den avtalade varaktighetens slut.
Artikel 13 - Betalning
Om inte annat har avtalats, ska de belopp som konsumenten är skyldig betalas inom 7 arbetsdagar efter att betänketiden som nämns i artikel 6, stycke 1, börjar löpa. Vid ett avtal om tillhandahållande av en tjänst börjar denna period efter att konsumenten har mottagit bekräftelsen på avtalet.
Konsumenten är skyldig att omedelbart rapportera felaktigheter i lämnade eller angivna betalningsuppgifter till näringsidkaren.
Vid utebliven betalning från konsumenten har näringsidkaren, med förbehåll för lagliga begränsningar, rätt att debitera de rimliga kostnader som på förhand har meddelats konsumenten.
Artikel 14 - Klagomålshantering
Klagomål om genomförandet av avtalet ska lämnas till näringsidkaren inom 7 dagar, fullständigt och tydligt beskrivna, efter att konsumenten har upptäckt bristerna.
Klagomål som lämnas till näringsidkaren besvaras inom 14 dagar från mottagningsdatumet. Om ett klagomål förväntas kräva längre behandlingstid, kommer näringsidkaren inom 14-dagarsperioden att ge ett mottagningsmeddelande och en uppskattning av när konsumenten kan förvänta sig ett mer detaljerat svar.
Om klagomålet inte kan lösas gemensamt uppstår en tvist som omfattas av tvistlösning.
Ett klagomål befriar inte näringsidkaren från sina skyldigheter, om inte näringsidkaren skriftligen anger annat.
Om ett klagomål erkänns av näringsidkaren, kommer näringsidkaren efter eget val att ersätta eller reparera de levererade produkterna kostnadsfritt.
Artikel 15 - Tvister
På avtal mellan näringsidkaren och konsumenten, som dessa allmänna villkor gäller för, tillämpas endast nederländsk lag, även om konsumenten är bosatt utomlands.
Artikel 16 - CESOP
På grund av de åtgärder som trädde i kraft 2024 och skärpte kraven kring "Ändringen av momslagen 1968 (Lagen om genomförande av direktivet om betalningstjänstleverantörer)" och därmed implementeringen av Central Electronic System of Payment Information (CESOP), kan betalningstjänstleverantörer registrera data i det europeiska CESOP-systemet.
Dela och få 15% rabatt!
Dela helt enkelt den här produkten på ett av följande sociala nätverk så får du 15 % rabatt!